dinsdag 12 juni 2012

Garantie.

Internet is een zegen en ook een vloek. Als bron van informatie heeft het zich in korte tijd volkomen onmisbaar gemaakt en onze onderlinge communicatie verloopt grotendeels via het net. Dat de consument de webwinkels ook heeft gevonden verdient wel een nadere beschouwing. Uiteraard is het zeer aanlokkelijk om even achter de PC te gaan zitten en je te vergapen aan het enorme aanbod van schoenen en TV’s en boeken. Met moderne betalingsmethodes als Ideal en Paypal is je bestelling gemakkelijk voldaan en mogelijk de volgende dag heb je je spullen binnen. Prima voor jouw beurs en prima voor de webshop en prima voor de posterijen. Minder prima is het voor de winkels die soortgelijke artikelen verkopen en die licht hebben branden in hun etalage en die de kachel aan hebben staan om hun klanten aangenaam te kunnen voorlichten. Webshops hebben die mogelijkheid van voorlichting niet en het is dus de opdracht van de moderne winkelier om juist dáárin uit te blinken. Voorlichting, aandacht en service. Wat echter vaak vergeten wordt is het punt van de garantie. Juridisch steekt dat allemaal heel moeilijk in elkaar zoals velen kunnen beamen nadat ze een gevalletje “internetgarantie” hebben meegemaakt. Een prachtige LCD televisie die in Italië op vakantie is gekocht, omdat hij daar goedkoper was, hoeft hier in Nederland niet onder garantie gerepareerd te worden. Een mooie versterker die via een internet webshop is gekocht, en dus niet via de officiële kanalen is geleverd, hoeft door de importeur niet te worden gerepareerd onder garantie. Veel webshops betrekken hun spullen via duistere kanalen en zelden via de officiële importeur. Soms zelfs is het product regelrechte namaak. Probeer in ieder geval altijd om uit te vinden of de importeur van het product contact heeft met de webwinkel waar u iets duurzaams wilt bestellen. Dat scheelt later waarschijnlijk een hoop onvrede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten