maandag 12 november 2012

Hoofdzaak?

Dat jurken, broeken en jassen onderhevig zijn aan de mode was ons wel bekend. Dat ook koptelefoon gehoorzamen aan de grillige wetten van de mode, daarvan is niet iedereen op de hoogte. De jeugd beleeft de muziek op een geheel eigen wijze. Het internet maakt het mogelijk om snel over de nieuwste muziek te beschikken en onderling uitwisselen is met MP3 spelers en USB sticks totaal geen moeite. Het afluisteren geschiedt ook op een andere manier dan men vroeger gewend was. Het accent ligt (nog) niet zozeer op de geluidskwaliteit maar meer op een lekkere bas en een flink volume. “Ouderwetse”koptelefoonfabrikanten zijn gewend om hun koptelefoons zo goed mogelijk te ontwerpen voor een correcte geluidskwaliteit. Daarbij letten ze ook op betrouwbaarheid, degelijkheid en comfort. “Moderne” fabrikanten hebben besloten om het oor wat te laten hangen (mooi gezegd…) naar de jeugd. Ze willen een vet volume. Oké, dan zorgen wij daarvoor. Ze willen een vette bas. Oké. Ook dáár zorgen we voor. Ze willen leuke kleurtjes en een cool uiterlijk. Geen probleem. Dat de jeugd vergat ook degelijkheid te bestellen blijkt uit de grote hoeveelheid schadegevallen die bij ons binnenkomt voor reparatie. Natuurlijk gaat het gros van de luisteraars niet zachtzinnig om met hun dure spullen maar het is een beetje sneu als na een paar weken de plug kapot is, de kussentjes gescheurd, de hoofdband laat los. Vaak kunnen we dat wel repareren, soms ook niet. Wil je én een goed geluid én je wilt ook de “blitz” (woord uit 1960) maken dan bieden de goede merken óók “vette” koptelefoons. Wie wil niet gezien worden met een echte Sennheiser om zijn nek?. Een kleurige Audio Technica geeft je zelfs per dag een ánder fleurig accent. Je hebt niet alleen een fraaie koptelefoon, je hebt ook degelijkheid gekocht….en het ding klinkt nog goed ook. Mag eigenlijk wel hoofdtelefoon heten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten