
donderdag 7 maart 2013
Spartaans

donderdag 21 februari 2013
De week van de CD’s

vrijdag 8 februari 2013
Speldeprikken
In sommige kantoren zie je zo’n grote kaart, van Nederland of van de wereld, waarop allemaal gekleurde spelden zijn geprikt ten teken dat ze daar óók een klant hebben...of een winkel.
Vandaag hadden we een klant in de winkel uit Joure, gister een uit Anna Paulowna en regelmatig hebben we klanten uit Sneek een Leeuwarden. Het schijnt dat er nergens meer een fatsoenlijk adres is om je stereo te laten repareren en er zijn maar weinig winkels waar je nog een goed assortiment stereo-apparatuur kunt aantreffen. Het is niet raar dat de muziekliefhebber (m/v) zich eerst even afvraagt of het ouwe ding niet eerst nog gerepareerd kan worden. Begrijpelijk, want het geld groeit ons niet op de rug nietwaar? Het is juist die oudere apparatuur die zich prima laat repareren. Er werden “vroeger” gewone gangbare onderdelen gebruikt die nu nog steeds goed verkrijgbaar zijn en er is voldoende documentatie en kennis aanwezig om een verantwoorde reparatie te kunnen doen. Het is leuk om te weten dat een keurig opgeknapte versterker ergens in Oostenrijk staat. In Spanje, in een soort zomerhuisje staat een stereosetje, 30 jaar oud maar helemaal prima, en in Stiens staat een oude Revox bandrecorder weer trots zijn rondjes te draaien. Het is ook goed om te beseffen dat er , ondanks het veranderde aanbod van muziekdragers (als MP3 spelers en internetradio), je diezelfde muziek altijd zult moeten beluisteren via een goede versterker samen met twee goede normale luidsprekers. Laat je stereo-set regelmatig nakijken en geniet daardoor volop van muziek en wij kunnen dan hier en daar weer eens een gekleurde speld prikken op de kaart.
Labels:
Franeker,
genieten.,
harlingen,
internetradio,
Leeuwarden,
luidspreker,
luisteren,
MP3,
muziek,
muziekliefhebber,
reparatie,
repareren,
Revox,
Sneek,
stereoset,
Stiens,
Teac,
versterker
woensdag 30 januari 2013
Draadloos (zonder draad)
Meerdere jaren geleden werden er met veel tamtam de eerste draadloze koptelefoons geïntroduceerd.
Door middel van infra-rood licht werd de muziek-informatie verzonden naar de koptelefoon en dan had je “muziek”. De geluidskwaliteit was echter uiterst beperkt en ruis was volop aanwezig en zodra je je hoofd ook maar iets verdraaide dan was er een kans dat je alléén maar ruis hoorde. Even een plasje doen met je favoriete muziek was er niet bij want het infra-rood licht ging niet verder dan de kamerdeur.Vaak werden dit soort koptelefoons ook nog eens op een verkeerde manier aangesloten. Immers, als je gebruik maakte van de koptelefoonuitgang van je versterker (of TV) dan kon het voorkomen dat het volume erg zacht stond afgesteld waardoor het volume van de koptelefoon vér open gedraaid moest worden om nog wat te horen. Jammer genoeg ging de ruis daarmee nóg verder omhoog. Ik weet eigenlijk vrijwel zeker dat dit soort koptelefoonsystemen allemaal inmiddels in de container zijn beland. Moderne draadloze koptelefoon werken met een radiografische verbinding en die frequenties zijn meestal door het hele huis goed te ontvangen. Ook bij dit type hoofdtelefoons is een duidelijke evolutie te bespeuren. In het begin was de gekozen frequentieband niet de meest gelukkige, later werd er gebruik gemaakt van frequenties rond de 800 megaherz. Eerst werd de muziek onbewerkt doorgestuurd, later werd er een slimme manier uitgevonden om de muziek te verzenden waardoor er méér muziek en minder ruis werd gehoord. De huidige generatie zender-koptelefoons werken allemaal met dit principe. Het is echter nog steeds mogelijk om de ouderwetse, minder gewenste, aansluitmethode te gebruiken. Toegegeven, hándig is het wel want je kunt gemakkelijk veranderen van bron. Of je prikt de koptelefoon in de stereo…óf in de TV óf je doet het pluggetje in de MP3 speler. Geluidstechnisch is het verstandiger om de zender aan te sluiten op je oude vertrouwde stereoversterker. Via de “rec-out” is immers een prima signaal beschikbaar en als de TV er óók op is aangesloten dan hebben we dezelfde mogelijkheden als voorheen…alleen nu beter klinkend. Top Of The Bill is natuurlijk de zenderkoptelefoon die een digitale overdracht heeft. Hier is helemaal niets meer te bespeuren van enig kwaliteitsverlies. Ongelooflijk strak, ongelooflijk helder en ongelooflijk ruimtelijk.
Nadeel? Jazeker. Deze koptelefoon is niet goedkoop en niet in het roze verkrijgbaar.
Labels:
analoog,
Audio Technica,
Beyer,
digitaal,
draadloos,
frequentie,
HiFi,
hoofdtelefoon,
koptelefoon,
megaherz,
MP3,
reparatie,
Sennheiser,
TV,
uitgang,
versterker
woensdag 23 januari 2013
Gordiaanse knoop?
Heel regelmatig wordt hier een armoedig hoopje draad ingeleverd wat ooit een complete koptelefoon geweest moet zijn, althans, dat leid ik af uit de omschrijving van de eigenaar.
Meestal is door tomeloos enthousiasme het pluggetje wat in de muziekspeler (annex telefoon) gestopt moet worden verbogen of losgerukt. Ongelukje. Ouderwetse koptelefoons hebben ouderwets draad en dat kan men heel gemakkelijk repareren. Moderne koptelefoons hebben modern draad en dat is eigenlijk alleen onder een vergrootglas verantwoord te herstellen. Uiterst soepel weliswaar maar ook uiterst kwetsbaar. Als we het pluggetje weer gerepareerd hebben proberen we de klant uit te leggen dat ze in de toekomst wat voorzichtiger moeten zijn. Het blijft een delicaat plugje. Soms zit de draad helemaal verward en opgerold in een “gordiaanse knoop”, meestal veroorzaakt door het almaar strak oprollen van de draad met draadbreuken tot gevolg. Vervangen is vaak de oplossing. De échte enthousiastelingen hebben het echter voor elkaar gekregen om de complete bedrading los te rukken van de eigenlijke oordoppen. Zeker bij de hele kleine oordopjes einde oefening. Bij de iets grotere modellen is er nog een kans en zeker bij échte merk-koptelefoons kunnen we nog wel eens een succesvolle reparatie doen. Hoe anders is dit bij “cheapo” koptelefoontjes waarbij de reparatieprijs al gauw de aanschafwaarde overstijgt.
Onze laatste reparatie op dit gebied was een zielig hoopje draad….in 4 stukken geknauwd door de hond en nog wat restanten van wat ooit een trotse Sennheiser koptelefoon geweest was. Misschien betaal je voor een écht merk wat meer, het heeft in dit geval het voordeel dat je reserve onderdelen kunt krijgen. Twee nieuwe kussens erop en een nieuw origineel snoer waren in no-time gemonteerd en de klant had weer een bijna nieuwe en was bijzonder blij. De grote grofstoffelijke hoofdtelefoons zijn tegenwoordig ook bij de jeugd erg in trek. Zij kiezen misschien het meest op uiterlijk maar als ze kiezen voor de betere merken (Sennheiser, Audio Technica en Beyer) dan krijgen ze daar de broodnodige goede geluidskwaliteit gratis bij en daarbij zijn dit soort koptelefoon een stuk robuuster en er zijn meerder stoere en elegante en kleurige modellen.
woensdag 9 januari 2013
Is repareren zinvol?
Vijftien jaar lang heeft de versterker goede dienst gedaan en ineens is het stil in huis. Je favoriete muziek klonk de laatste dag al wat rommelig en soms wou de versterker niet eens geluid geven. Wat ga je doen?
Hoe gehecht je ook bent aan je mooie stereo apparatuur, het blijft natuurlijk techniek en met techniek kan af en toe wat misgaan. Een haperende versterker van 15 jaar oud hoeft nog niet te betekenen dat je veroordeeld bent tot een nieuwe. Het zijn juist de oudere ontwerpen die prima gerepareerd kunnen worden. Door de overzichtelijke bouw en het gebruik van standaard onderdelen is reparatie vaak zinvol. In die 15 jaar zijn de schakelaars en regelaars vervuild en geven storingen. Sommige onderdelen kunnen door overbelasting slecht worden. Allemaal problemen die gemakkelijk kunnen worden opgelost bij een goed reparatie-bedrijf.
CD spelers kunnen voorzien worden van een nieuw loopwerkje als bijvoorbeeld gebrande CD’s niet meer willen spelen. Tuners die last hebben van uitvallende zenders kunnen misschien een afregelbeurt nodig hebben en luidsprekers waarvan de rubber randen zijn beschadigd kunnen heel goed gerestaureerd worden. Nog steeds gebruiken liefhebbers het cassettedeck. Het gecompliceerde mechaniek heeft natuurlijk af en toe onderhoud nodig en nieuwe snaren en een onderhoudsbeurt kunnen het afspeelapparaat weer tot leven wekken. Ondanks het enorme aanbod van nieuwe “muzieksetjes” blijven de oude systemen favoriet. Niet alleen vanwege de degelijkheid maar ook vanwege het ontbreken van complexe bediening. Nieuwe minisetjes lijken de oplossing (in de folder) maar blijken vaak een ramp. Tekort aan kwaliteit, tekort aan vermogen, teveel aan mogelijkheden en volstrekt onrepareerbaar. Zelfs in het huidige tijdperk van “streaming”audio, NAS servers, USB spelers, Airplay en Shoutcast zullen de oude vertrouwde versterker en de oude vertrouwde (grote) luidsprekers de onmisbare schakel blijven om kwaliteit in uw huiskamer te laten weerklinken.
maandag 31 december 2012
Speciaalzaak
Het zal in 2013 niet anders gaan dan in het jaar daarvoor. Het gemak van internet zal vele consumenten verleiden tot het kopen van goederen en diensten via de computer.
Uitgebreide webwinkels met een gemakkelijke betaal service (Ideal-paypal) doen potentiële kopers besluiten om hun aankoop via het net te doen. Dat is een ontwikkeling die niet meer is te stuiten. De vergelijkings-sites maken het zoeken naar het goedkoopste product nóg gemakkelijker. Dat garantie en service niet altijd goed geregeld zijn is vaak niet bekend óf het kan de koper niet zoveel schelen. Bij een technisch apparaat zal uiteindelijk de importeur tóch een vorm van (betaalde?) service moeten verlenen. In de gevallen dat het product niet via de normale kanalen in Nederland is ingevoerd is natuurlijk iedere vorm van service of garantie uitgesloten. Bij een reep chocola niet echt een probleem lijkt me. Het prijsverschil kan gemakkelijk worden verklaard als je beseft dat een winkel allerhande kosten moet maken om een winkel te zijn. Verwarming en verlichting en voorraad, geschoold personeel en aantrekkelijke winkelinrichting. Dat zijn kosten die een webwinkel niet hoeft te maken. Het grote voordeel voor de consument in een speciaalzaak is de mogelijkheid om het product ook echt te zíen, te voelen en gedemonstreerd te krijgen. Wij merken iedere dag dat er een grote behoefte is om de luidsprekers te hóren en om in een demonstratie te ervaren waaróm die ene versterker beter is dan die andere. De klant vraagt soms honderduit over kabels en snoeren en over hoe de apparatuur nou eigenlijk moet staan en ook waaróm hun superkleine luidsprekertjes nooit goed hebben geklonken. Vaak zijn er hele verhalen over de moeilijkheden die ze in het verleden hebben gehad om het geluid van de TV op de stereo te krijgen en over de mislukte Home-Theater experimenten. Het is absoluut een genot om al deze liefhebbers te kunnen helpen zodat er bij hen thuis weer een mooi stukje muziek klinkt, degelijk en betaalbaar. Ook in 2013 staat de speciaalzaak voor u klaar om u te helpen een goede keuze te maken.
Labels:
2013,
geschoold personeel,
Ideal,
internet,
paypal,
speciaalzaak,
specialist,
vergelijkingssite,
webwinkel
Locatie:
Harlingen, Nederland
Abonneren op:
Posts (Atom)